Sidor

torsdag 14 april 2011

Vakna nu! Att surfa på karismatiska gurus närvaro är inte en lösning på individens dilemma.

Nisargadatta Maharaj 1978

Ingen andlig lärare utanför dig själv kan ge dig insikt eller frihet. All form av idealisering av personer kommer av tidiga barnsliga behov av goda föräldrar som vi inte haft eller fått tillräckligt av. Viss är det bra med lärare och närvarande sådana, men närvaron finns inom dig själv, du får den inte av läraren.

Meditation har utövats i tusentals år av alla religiösa, mystiska och andliga traditioner: Ramana Maharishi satt tyst på berget i 15 år innan han talade, Papaji praktiserade hela sitt liv, varje morgon tog han en promenad före frukost vid 4 tiden (liksom Krishnamurti), hans uppmärksamhet  var alltid (nästan) på sanningen (för han var också människa, som alla!).

Att surfa på karismatiska gurus närvaro är inte en lösning på individens dilemma. För att vakna upp behöver man en grundläggande meditationsutövning och ett hängivet sinne. Därefter klarhet och utforskande av allt.
   Jag har suttit med Ramana, Papaji, Eckhardt Tolle, Guruji, Krishnamurti, Ganagji, Mira, Nisargadatta Maharaj, Shanti Mayi, A.H. Almaas, Christopher Titmuss, Jack Kornfield, Joseph Goldstein m fl. och tackar alla för all inspiration som de alltjämnt delger mig med sin hängivenhet.

Andrew Cohen däremot är en sektledare, jag har träffat många skadade personer som lidit av hans metoder. Papaji förnekade Andrew då han började tala illa om sin lärare och sin mamma offentligt och i böcker Amdrew skrev. Andrew är så vitt jag förstår på en powertripp med olösta 1-2-3 chakra issues. För övrigt var han min kamrat på Gaia House innan han blev "guru". En mycket kränkt man av sin pappa blir en farlig lärare.
Jag har sett så mycket ohälsosam undervisning där dolda omedvetna och obearbetade krafter skadar mer än de ger. Sorry, jag har inte mycket över för Andrew. Ha lite diskriminerande förmåga please!


Om du vill lära dig grundläggande meditations och vakenhetsträning välkommen på retreat i påsk.

Meningsfull och vaken tillvaro realiseras genom meditation och medveten närvaro

Inga kommentarer: