Sidor

måndag 21 mars 2011

Studiobesök i Anskarskyrkan/Eskilstuna

Ateljén under kyrkorummet
 I fredags åkte vi till Eskilstuna för att ta del av ett projekt i kyrkan. Skapaprojektet som pågått ett tag inbjuder till fri kreativitet och existentiellt utforskande för människor i alla åldrar och med olika tro.
Min grupp fick ett smakprov av detta under en hel dag, ett härligt arbete.

När vi hade målat varsin bild fick vi 30 sekunder på oss att göra oss av med resten av färgen på ett nytt papper. Jag kastade på allt med palettkniv, roligt!
Den största behållningen för mig var nog när vi fick presentera våra bilder i kyrkorummet mot slutet av dagen och vi kunde välja att ha musik och eller dans med. Av någon för mig okänd anledning hade jag tagit på mig en japansk blus som jag ägt i över tjugo år samt kastade ner min chakuhachiflöjt i väskan innan jag for hemifrån. Jag tänkte i all hast att den japanska flöjten som jag inte spelat på under några år skulle låta fint i ett kyrkorum. Med tanke på vad som pågår i Japan dessa dagar kändes det som en "bön" för Japan då jag visade mina bilder samt spelade, (försökte spela) på flöjten.

Vilka resurser de hade! Det framgick också att det var ett psykosocialt berikande arbete som pågick i den kyrkan!


Resten av färgen på 30 sekunder

Finns det något heligt inom Uttryckande konstterapi?

Alla får presentera sin bild i kyrkorummet

Hela gruppens målningar 

 Zenmästaren

En zenmästare blev inbjuden till ett katolskt kloster för att berätta om och lära ut zen. Mästaren uppmuntrade munkarna att meditera och att lägga kraft och energi på att läsa de zen-frågeställningar som han gav dem. Han sa att om de mediterade flitigt och ansträngde sig ordentligt så skulle de få full förståelse för zen.
En äldre munk reste sig upp och sade:
- Mästare, vårt sätt att be är annorlunda än det här. Vi mediterar och ber till Gud på enklaste sätt och utan ansträngning/ medan vi väntar på att Gud skall låta oss bli upplysta och få förståelse. Tror ni inte inom zen, att Gud kan uppenbara sig oanmäld med upplysning till den som tålmodigt väntar?
- Inom zen, sa mästaren, tror vi att Gud redan gjort sin del.  

Inga kommentarer: